Publicat de: Andra Bunea | 28/04/2013

Am inaugurat coarda! Catarare in Cheile Rasnoavei 27 aprilie 2013

Pana acum ieseam la catarare cu Razvan si Traian, carora le sunt foarte recunoascatoare ca m-au luat cu ei, m-au invatat si mi-au permis sa folosesc echipamentul lor. Insa echipa celor interesati de catarare s-a largit (pe langa Olivia, a aparut si Sebi), asa ca m-am decis ca e momentul sa imi completez echipamentul de catarare cu coarda, reverso si bucle. Dupa un studiu aprofundat al variantelor posibile, m-am decis pe la jumatea lui martie sa comand la Sport Virus o coarda Millet produsa de Beal. Este vorba de modelul Cliff, are 60 m lungime si 10 mm latime, este dinamica, cu dry cover si mijloc marcat (vezi poza). Si bineinteles ca este albastra – prietenii stiu de ce ! Pe langa coarda, am comandat si un Reverso4 (pentru detalii tehnice, vizitati: www.sportvirus.ro/produse/alpinism/dispozitive-alpinism/petzl-reverso-4-coborator.html). Intrucat nu am inca bucle si anou (acestea nu au incaput in bugetul lunii aprilie !!), le-am imprumutat de la Traian, care a avut amabilitatea sa-mi imprumute si cartea lui Ciprian Draghici: „Rock Climbing in Romania – A climbing guide of Brasov crags”.

Atat coarda, cat si reverso au sosit saptamana asta. Vremea se anuntà ideala pentru weekend, asa ca am decis ca cel mai bun lucru de facut sambata 27 aprilie este sa inaugurez coarda. S-o inaugurez da, dar cu cine ? Aveam nevoie de cel putin un coleg (o colega) de coarda. Razvan si Traian aveau treaba, iar Olivia participa la semi-maraton. L-am intrebat pe Sebi daca vrea sa vina la catarare. S-a aratat incantat de idee (chiar bucuros), asa ca nu mai ramanea decat sa stabilim locul unde sa ne cataram. Pentru Sebi era prima iesire la stanca (pana acum s-a catarat de cateva ori la sala). Asta insemna ca eu urma sa fiu cap de coarda, deci trebuia sa mergem undeva unde sunt trasee 5a-5b (atat pot eu sa catar cap de coarda deocamdata). Aveam de ales intre Cheile Rasnoavei si Sinaia (peretele Sf. Ana), unde mai catarasem deja cap de coarda trasee de 5a-5b. Pana la urma am decis sa mergem in Cheile Rasnoavei si sa lasam peretele Sf. Ana pentru altadata.

Am ajuns in Cheile Rasnoavei sambata dimineata in jurul orei 10:00. Ne-am instalat mai intai la Bolovanul Prostului, unde este un traseu scoala de gradul 5a. Ne-am echipat si am desfasurat materialul. I-am aratat lui Sebi cum sa ma asigure cu reverso. Lipseau cateva pitoane de pe traseul scoala (cine le-o fi sterpelit ?), asa ca am folosit doar 4 bucle cu tot cu top. Am coborat si l-am asigurat apoi pe Sebi sa urce in mansa. Dupa ce a coborat, am strans materialul si ne-am mutat putin mai sus la Metal Expert. Acolo ne-am instalat cartierul general la peretele din stanga, unde vizam traseele „Atentie la buzunare” si „Duda” (ambele 5a). Pe „Duda” (traseul din dreapta) ma catarasem deja cap de coarda in dec. 2011, cand am fost la catarare cu Razvan, Ioana si Olivia (vezi raportul pe Alpin Club Brasov: http://alpinclubbrasov.ro/catarare-in-cheile-rasnoavei-03-12-2011/). Am urcat din nou „Duda” fara probleme, dupa care s-a dat Sebi in mansa, tot fara probleme. Intrucat traseele sus mentionate au top comun, ne-am dat amandoi in mansa pe „Atentie la buzunare” (traseul din stanga). Totusi, nu am fost multumita cu atat, asa ca mi-am dorit sa fac si „Atentie la buzunare” in cap de coarda, ceea ce am reusit fara probleme. Pentru mine asta reprezinta un imbold sa trec la etapa superioara, adica sa incerc 5b in cap de coarda.

Dupa ce am terminat cu „Atentie la buzunare” si „Duda”, am incercat sa urcam prin padure si sa punem coarda de sus la un traseu de 6b care se afla in partea dreapta a aceluiasi perete. Am renuntat insa la idee pentru ca nu se putea ajunge la top prin padure (partea superioara a traseului era verticala si avea foarte putine prize). M-am gandit atunci sa ne retragem spre stanga, unde ne aratase Razvan in dec. 2011 un traseu pe peretele din stanga al unui horn ingust (traseu care nu apare in carte). Partea buna a acestui traseu era ca se afla la umbra, ceea ce ne convenea foarte mult la acea ora torida a dupa-amiezii (ora 15). Partea proasta era ca accesul este foarte dificil – se urca spre horn pe o carare abrupta si pe un teren foarte instabil. Am reusit cu greu sa ne instalam materialul in horn. Eu m-am echipat pentru cap de coarda si am reusit sa pun prima bucla, dupa cateva miscari de ramonaj cu peretele opus al hornului. Ca sa trec mai departe, trebuia sa catar o portiune foarte friabila, care imi dadea ceva emotii. Nu asta ar fi fost problema cea mai dificila. Ceea ce m-a descurajat si m-a facut sa renunt a fost faptul ca urmatoarea bucla se afla cam la 3 m de prima; daca se intampla ceva si cadeam in acest interval, as fi cazut foarte urat.

Ne-am retras de acolo si ne-am gandit ce am mai putea face, pentru ca nu voiam sa ne intoarcem in Brasov asa de repede. Atunci mi-a venit ideea sa mergem inapoi la „Bolovanul Prostului” si sa-i arat lui Sebi cum sa foloseasca reverso pentru rapel. Intre timp la „Bolovanul Prostului” se instalasera alte persoane (cativa baieti de la o firma specializata in actiuni de team building & adventure asigurau pe cei care voiau sa coboare in rapel pentru prima data in viata). Am incercat sa pun topul de sus la un traseu liber in dreapta peretelui, dar a fost cam greu fara asigurare. Pana la urma am decis sa urc din nou pe traseul scoala, sa pun coarda acolo si sa coboram amandoi in rapel. Dupa un scurt instructaj la sol, in care i-am explicat lui Sebi cum se foloseste reverso in rapel, am trecut la treaba. Am pus coarda, apoi am coborat eu in rapel. A urmat Sebi, care s-a descurcat admirabil. I-a placut foarte mult tehnica si modul in care functioneaza reverso la rapel. Este demn de mentionat faptul ca Sebi s-a descurcat excelent pentru prima lui zi la stanca. Are atat talent, cat si curaj si dorinta de a progresa. Ii prevad o evolutie rapida in domeniu, cu conditia sa se antreneze asiduu.

Asta a fost tot, adica o zi superba la catarare. Atat eu, cat si Sebi ne-am intors foarte bucurosi de ceea ce am realizat si dornici sa continuam antrenamentul la stanca. Sezonul abia incepe, asa ca ne asteapta o vara lunga (si sper eu fructuoasa) la stanca.

Enjoy the pictures !

Această prezentare necesită JavaScript.

Responses

1. Ma bucur enorm ca ai decis sa iti completezi echipamentul de alpinism (cu o coarda cum altfel decat ALBASTRA, pentru ca „Prietenii stiu de ce”). Acum poti spune ca esti o alpinista cu acte in regula 🙂
    De asemenea ma bucur ca ai mai acaparat si alte persoane si ca incerci sa le injectezi o doza din placerile muntelui.

Take care of you! Nu de alta, dar numar minutele si secundele pana in ziua cand ma voi intoarce si vreau sa ma intorc la vechile obiceiuri (cataratul si drumetiile) 🙂