Publicat de: Andra Bunea | 22/06/2013

Traversare in Piatra Mare: cabana Bunloc – Pestera de Gheata – cabana Piatra Mare – Vf. Piatra Mare – Tamina – Timisul de Sus

Am iesit astazi in Piatra Mare impreuna cu Iosif si Sebi. Intrucat Sebi nu a fost niciodata la Pestera de Gheata si nici la Tamina, m-am gandit sa facem o traversare dinspre cabana Bunloc spre cabana Piatra Mare, apoi urcare pe varful Piatra Mare si coborare pe la Tamina. Am inceput traseul la ora 9:00 din Darste. Am urcat pe langa telescaunul de la Bunloc, am urmat apoi drumul forestier si poteca prin padure si am ajuns la cabana Bunloc. Dupa o scurta pauza in care am admirat peisajul, iar Sebi a povestit cu amicul lui care venise sa se dea cu parapanta, am urcat panta abrupta care duce la punctul terminus al telescaunului de pe Bunloc. Am asistat acolo la decolarea a doua parapante. Sebi si Iosif si-au exprimat dorinta de a incerca si ei intr-o buna zi aceasta senzatie tare.

Putin mai sus de punctul terminus al telescaunului am intrat in padure si am gasit poteca spre cabana Piatra Mare (banda albastra). Daca pana in acel moment urcarea a fost destul de abrupta, dupa aceea am mers mai mult pe curba de nivel si a fost mai usor. Dupa aproximativ o ora jumate de mers, am ajuns la Pestera de Gheata. Iosif vizitase deja pestera anul trecut, asa ca nu a mai dorit sa intre. Eu si Sebi ne-am imbracat bine (inclusiv manusi !), am luat lanternele si am intrat in pestera. Inca de la gura pesterii ne-a izbit un aer rece venit ca din congelator. De altfel temperatura in pestera era una de congelator (sub 0 grade). Era foarte umeda si pe alocuri era gheata pe pereti. Intrarea se face printr-o fanta destul de ingusta intre doua stanci; se urca putin si apoi se coboara in inima pesterii. Din fericire, a fost pus un cablu in zona in care se coboara cel mai abrupt. Pestera se termina cu o incapere putin mai larga (cam 1 metru pe 1 metru), care avea inspre stanga o firida ingusta. Se mai puteau merge vreo 2 metri prin acea firida, dupa care se termina. Mi-a placut foarte mult sa vizitez din nou Pestera de Gheata (am fost acolo si anul trecut in iulie; era si atunci gheata). Dupa ce am explorat tot ce era de explorat in pestera, am iesit la suprafata si am dat jos hainele groase, care ne-au fost de mare folos. Anul trecut nu am putut sa intru pana la capat si nici sa stau prea mult pentru ca nu aveam haine groase. Acum stiam ca vom vizita pestera, asa ca ne-am echipat corespunzator.

Am continuat drumul catre cabana Piatra Mare, unde am ajuns dupa vreo 45 minute. La cabana era foarte multa lume. Era cald si placut, asa ca stateam toti afara pe iarba ca mustele la soare. Dupa cateva minute de stat pe iarba, au inceput sa se adune cativa nori amenintatori. Sebi ne-a avertizat ca se apropie ploaia si ca este periculos sa ne prinda fulgerele pe platou, in drum spre Vf. Piatra Mare. Mie imi parea rau sa renunt la partea a doua a traseului, dar am convenit ca ma voi supune majoritatii: daca ei decid ca e periculos sa mergem pana pe varf si sa coboram in partea cealalta spre Timisul de Sus, atunci eu renut si coboram spre Dambu Morii. Se stabilise deja un consens sa nu mai continuam traseul, insa cum era inca destul de devreme pentru intoarcere (era abia 13:30), eu am spus ca as vrea sa mai stau putin pe iarba sa ma relaxez. Pana la urma aceasta optiune a fost una de bun augur. Dupa vreo ora de stat la soare langa cabana Piatra Mare, am vazut ca norii s-au mai risipit si ca cerul s-a inseninat. Atunci am lansat din nou propunerea de a merge pe varf si de a cobora pe la Tamina. Sebi a fost foarte receptiv de data asta. Iosif ar fi mers is el, dar era cam obosit, asa ca a preferat sa coboare spre Dambu Morii.

Eu si Sebi am plecat spre Vf. Piatra Mare in jur de 14:40. Nu se punea problema ca nu avem timp sa facem partea a doua a traseului, ci daca reusim s-o facem in timp util ca sa prindem personalul de 17:35 din Timisul de Sus, cu care aveam de gand sa ne intoarcem la Brasov. Dupa un scurt calcul am convenit ca este suficient timp pentru ce mai aveam de facut. De la cabana pana pe varf am scos un timp record de o jumate de ora. I-am aratat lui Sebi iesirea din Valcelul Dracului, pe care l-am urcat pe 6 aprilie cu Sandu, Deni si Cornel (atunci Sebi nu a putut sa vina). La iesirea din valcel (care este chiar inainte de varf) se vede o stanca unde sunt trasee de catarare. Putin mai departe se vedea foarte clar peretele de catarare din Prapastiile Ursilor.

Dupa o scurta escala pe varf, ne-am continuat drumul spre Tamina. Am mai mers putin pe platou, apoi am intrat in padure si am continuat sa coboram pe banda albastra. Ne-am oprit la Tamina ca sa-i arat lui Sebi canionul. La primul perete de catarare era o echipa de oameni pe care ii stiu de la sala de catarare de la Metrom (fiind la umbra, Tamina este un loc ideal de catarare vara). I-am salutat si am trecut mai departe spre canion. Nu am putut sa inaintam foarte mult in canion pentru ca apa curgea cu putere si ne bara trecerea. Am mai ramas cateva minute la umbra si i-am privit pe cei care se catarau, apoi am luat-o la vale prin padure spre Timisul de Sus. Din fericire, vremea a tinut cu noi pana la capat si nu ne-a plouat (abia acum la ora 21:30 cand scriu acest RT s-a abatut ploaia asupra Brasovului si a Pietrei Mari).

La Timisul de Sus am ajuns in timp util ca sa prindem personalul de 17:35. Dupa ce am trecut de bariera si am iesit in DN1, am cotit dreapta si am mers cam 10-15 minute pana la gara. Cand am ajuns in Brasov, ne-a izbit un aer deosebit de cald. Am dedus imediat ca a fost o zi caniculara in Brasov si m-am felicitat pentru decizia de a petrece aceasta zi pe munte.

In concluzie: a fost o tura foarte faina, in care ne-am bucurat din nou de farmecul inegalabil al naturii si am atins toate obiectivele propuse. Iata ca si Piatra Mare poate fi un traseu interesant. Nu este un traseu dificil din punct de vedere tehnic, dar o traversare ca cea de azi reprezinta cu siguranta un traseu de anduranta, numai bun de antrenament pentru trasee mai dificile.

Enjoy the pictures:

Această prezentare necesită JavaScript.