Publicat de: Andra Bunea | 24/08/2018

Incursiune in Dolomiti (august 2018)

La inceputul lunii august am facut o scurta incursiune in Dolomiti cu scopul de a explora aceasta zona care ofera nenumarate modalitati de petrecere a vacantei: catarare, trekking, mers cu bicicleta, etc. Dolomitii erau de mult timp pe lista mea, insa nu am reusit sa ma organizez in acest sens pana acum.

Pentru vacanta de anul acesta vorbisem cu cativa prieteni sa mergem pe Grossglockner si in Dolomiti. Pana la urma a putut sa vina doar Marius, insa a trebuit sa renunt la Grossglockner in ideea de a avea mai mult timp pentru Dolomiti.

Am plecat din Brasov sambata 4 august la 5:30 si am ajuns in Misurina (localitate din care se pleaca spre Tre Cime di Lavaredo – 1754 m) la 22:30. Campingul din Misurina era inchis la ora aceea, asa ca am dormit in masina. A doua zi am decis sa coboram in Cortina d’Ampezzo (1211 m), unde ne-am stabilit „tabara de baza” pentru urmatoarele zile. Am vizitat centrul orasului (o zona pietonala foarte sic) si am cautat un camping in care sa ne instalam. Dintre cele 3 campinguri apropiate din zona de sud a orasului (Cortina, Rocchetta si Dolomiti), l-am ales pe cel dintai atat pentru pozitie, cat si pentru conditii (preturile sunt aproximativ aceleasi: in jur de 16 euro/persoana pe noapte). Campingul din Misurina este mai ieftin cu vreo 3 euro/persoana, insa este departe de oras si are conditii destul de modeste. Mai este un camping in partea de nord a orasului (Olympia), insa este departe, si pe deasupra mai scump decat cele din Cortina.

Prognoza nu ne-a fost prea favorabila pe durata sederii noastre in Italia: a plouat aproape in fiecare zi. Dimineata se putea face cate ceva, dar dupa-amiaza de regula ploua. In aceste conditii, nu ne-am putut catara prea mult, asa ca am avut diverse activitati: vizitarea Cortinei si a imprejurimilor, plimbare cu bicicleta (am luat si bicicletele cu noi), trekking, shopping.

Luni ne-am catarat la Cinque Torri, insa doar pana dupa-amiaza, cand ne-a alungat ploaia 🙂 Marti a fost zi de odihna. Marius a mers cu bicicleta prin pasul Giau si pasul Falzarego, in timp ce eu am vizitat Cortina si imprejurimile (pe bicicleta). Miercuri am facut trekking in zona Tre Cime di Lavaredo: din Misurina am urcat  pe jos pana la refugiul Auronzo (2320 m). Mi-a luat o ora si 20 minute. Se poate urca si cu masina, dar pentru asta se plateste o taxa de drum de 25 euro, pret exagerat pentru cei 4 km. Odata ajunsa la refugiul Auronzo – de unde se vede fata sudica a celor Tre Cime di Lavaredo – am urmat traseul de trekking care inconjoara Tre Cime.

Peisajul este impresionant. Cea mai spectaculoasa si cunoscuta imagine cu Tre Cime di Lavaredo este fata nordica, unde se pot distinge de la stanga la dreapta: Cima Piccola (2857 m), Cima Grande (2999 m) si Cima Ovest (2973). Fiind fata nordica, stanca se usuca mai greu. De fapt nici nu avea timp sa se usuce de la o zi la alta pentru ca ploua des. Intentionasem sa facem un traseu in Cima Grande (ruta Comici-Dimai), insa conditiile nu ne-au permis (era periculos daca ne prindea ploaia pentru ca nu ne puteam retrage prin rapel). Ramane pe alta data.

Joi dimineata am strans cortul si am plecat din Cortina. Ne-am propus sa ne incercam norocul mai la vest (in Marmolada). Am ajuns inainte de pranz in campingul din Malga Ciapela, care este chiar la poalele fetei sud-estice a Marmoladei (3343 m). Putin dupa pranz a inceput sa ploua. Am urcat totusi pana la refugiul Falier (2074 m), baza de plecare pentru traseele din Marmolada. Am admirat de acolo traseele pentru care este faimoasa fata sudica a Marmoladei (cum ar fi „Don Quijote” si „Messner direct”), insa nu am putut sa le abordam. Pentru urmatoarele doua zile (vineri si sambata) se anunta ploaie; abia duminica parea sa fie o zi fara ploaie.

In aceste conditii, vineri dimineata am decis sa o luam spre sud catre Civetta (3220 m). Civetta este destul de aproape de Marmolada: am urmat ruta Caprile – Selva di Cadore pana in Palafavera. Ne-am oprit la intrarea in campingul din Palafavera, situat chiar la poalele Civettei. Din pacate Civetta era in nor si nici macar nu am putut sa o vedem. Vineri dupa-amiaza era anuntata ploaie. Stiind ca prognoza nu este favorabila nici pentru saptamana urmatoare, am decis sa o luam usurel spre casa.

Am lasat in urma crestele maiestuoase ale Dolomitilor si am traversat granita cu Austria pe la Dobbiaco. Ne-am intors pe aceeasi ruta ca la venire (Lienz – Spittal an der Drau – Graz – Budapesta – Arad). Din pacate centura Budapestei (M0) era blocata pentru lucrari, asa ca am petrecut 2 ore mai mult stand pe loc decat inaintand. M0 este de evitat vara (am mai patit asta si acum 2 ani). Am ajuns cu bine in Brasov sambata dupa-amiaza (11 august).

Desi nu a iesit intocmai cum ne propusesem, sunt foarte incantata de aceasta incursiune rapida in Dolomiti, care mi-a deschis orizontul pentru alte vizite. Cineva spunea „iti trebuie o viata ca sa descoperi Dolomitii”. Ii dau perfecta dreptate: sunt atatea locuri de vizitat si atatia munti de cararat, incat trebuie mers acolo ani la rand. Imi doresc foarte mult sa ajung in Cortina d’Ampezzo si iarna la schi. Si bineinteles doresc sa ma intorc din nou vara pentru catarare, insa asta doar in conditii cu vreme perfecta. Dar pana atunci, raman cu imaginile superbe pe care am reusit sa le surprind si pe care va invit acum sa le admirati !

Această prezentare necesită JavaScript.

Responses

1. Bună Andra, te urmăresc cu mare interes în continuare! Am încercat sa te contactez prin e-mail dar din păcate nu reușesc. Ture faine în continuare te pup!