Publicat de: Andra Bunea | 16/05/2021

Valcelul Santinelei – V. Coltilor – V. Galbenele (15 mai 2021)

Am ajuns prima data pe Valcelul Santinelei (VS) in toamna lui 2018, cand l-am parcurs in coborare  (https://andrabunea.wordpress.com/2018/11/10/v-coltilor-partial-valcelul-santinelei-10-nov-2018/). Am constatat ca este foarte salbatic si umed, ceea ce-l face incomod atat la urcare, cat si la coborare. Mi-am propus atunci sa il parcurg odata in urcare primavara, dupa ce cade zapada de pe versanti.

Intrucat a nins foarte mult in iarna asta, am planificat sa urc pe VS imediat ce se aseaza zapada. In ultima vreme a fost cald, iar zapada a inceput sa se topeasca accelerat pe vai. Mi-am dat seama ca trebuie sa ma grabesc, altfel nu-l voi mai putea parcurge sezonul acesta. Am invitat in tura un prieten din Brasov, care este foarte ocupat in ultima vreme, motiv pentru care am tot amanat tura. Dar cand am vazut ca vin ploile si ca temperaturile se mentin ridicate, mi-am zis: „nu mai astept, now or never !”

M-am decis asadar sa merg singura. Vineri seara am vorbit la telefon cu Codrin, care mi-a spus ca are si el planuri in zona (urcare pe V. Coltilor). I-am spus ce intentionez sa fac si a ramas ca ne vedem pe V. Coltilor.

Am plecat de la caminul alpin la 8:15 si am mers pe triunghi rosu. La 9:15 am ajuns in dreptul reperului pe care l-am retinut de data trecuta (un triunghi rosu mare pe un copac, dincolo de care este un indicator de tabla; de acolo pana in poiana Costilei se mai fac 5-7 minute). In acel loc am facut stanga si am inceput sa urc prin padure spre dreapta. Am gasit foarte usor intrarea in valcel pentru ca am vazut o pata mare de zapada. Mi-am dat seama ca este firul unei vai.

La inceput am urcat fara coltari (zapada era moale), dar putin mai sus panta s-a accentuat, iar zapada a devenit mai tare, asa ca mi-am pus coltarii. Am mers cam o jumate de ora pe zapada continua pana am ajuns la prima saritoare descoperita. Nu aveam cum sa urc de pe zapada pe stanca, asa ca am ocolit prin stanga in imediata apropiere a saritorii. Am revenit in firul vaii si am mai continuat vreo 10 minute.

Am ajuns apoi la saritoarea imensa de la mijlocul vaii, de care imi aminteam foarte bine de data trecuta (am ocolit-o atunci prin padure pe dreapta). Nu aveam nici o sansa sa catar aceasta saritoare. Din fericire, la urcare se poate ocoli prin padure pe stanga. M-am folosit de piolet ca sa avansez pe terenul inclinat. Am iesit cu bine deasupra saritorii si am revenit in firul vaii. De acolo am mai mers inca o ora pana sub strunga Magarului, de data asta pe zapada continua.

La 11:30 am ajuns in strunga Magarului. M-am oprit sa admir peisajul colosal pe care il ofera acel loc: se vad bine creasta Malinului in apropiere si creasta Morarului in departare. La picioarele mele se vedea v. Coltilor, pe care urca in acel moment o tipa. Am strigat la ea si am salutat-o. Credeam ca face parte din grupul lui Codrin si am intrebat-o unde e Codrin. Mi-a spus ca este mai jos cu alti baieti.

Dupa cateva poze, am coborat in V. Coltilor pe o brana acoperita cu zapada. Am urcat apoi spre strunga Coltilor pe urmele facute de cei din fata mea. La 12:30 am ajuns in strunga Coltilor si i-am salutat pe cei trei (Daniel, Diana si Mirela). Pe Codrin si ceilalti doi baieti ii vazusem urcand in spatele meu. I-am asteptat in strunga. Pana sa vina ei, am povestit putin cu cei 3 si mi-am dat seama ca pe Daniel il cunosc (ne-am intersectat pe munte de mai multe ori). Daniel intentiona sa continue spre Scorusi, apoi Pripon, insa Mirela nu isi dorea sa mearga pana in Pripon. M-au intrebat ce plan am si le-am spus ca voi cobora pe Galbenele. In acel moment Mirela si-a exprimat dorinta sa vina si ea pe Galbenele si m-a intrebat daca o iau. „Bineinteles”, i-am spus eu.

Daniel si Diana au inceput sa urce spre Coltul Galbenele, iar eu si Diana ne pregateam de coborare, insa nu inainte sa apara Codrin, pe care voiam sa-l salut. Cand au sosit cei trei baieti, am schimbat cateva cuvinte. Codrin mi-a spus ca vor sa urce coltul din stanga (cum stai cu fata spre Galbenele), iar daca le mai ramane timp si Hornul Coamei. I-am felicitat pentru planurile marete si energia lor debordanta, dupa care m-am pregatit de coborare.

Intrucat era destula zapada in hornul care da in Galbenele, am coborat prima bucata prin descatarare la coltari si piolet. Am ajuns apoi la un piton cu mai multe cordeline. Acolo am pus coarda pentru rapel. Dupa inca o mica descatarare pe zapada am ajuns in firul vaii. Coborarea pe Galbenele a fost usoara intrucat saritorile erau acoperite complet cu zapada. Cand mai aveam putin pana la traversare, am vazut 2 persoane cu schiurile in spate care incepusera sa urce pe Galbenele (Corina Drosino si Rudi). I-am salutat si am schimbat cateva cuvinte. Ne-au spus ca au coborat pe Costila si ca acum doreau sa coboare si pe Galbenele. Le-am urat succes si am mers spre traversare.

Firul vaii Costila era mai plin cu zapada ca niciodata. Dupa ce l-am traversat, ne-am oprit sa ne dam coltarii jos. In padure nu mai era zapada, am coborat destul de usor. Pana la caminul alpin ne-am intalnit cu doua grupuri care coborasera pe V. Alba pe schiuri sau cu placa. La caminul alpin am mai dat de 3 baieti care facusera acelasi lucru. Mi-au spus razand: „parca eram la cupa vaii Albe !”

Ma declar foarte incantata de urcarea pe zapada a valcelului Santinelei. Daca e multa zapada, e usor de urcat. Zona e foarte salbatica, iar perspectiva la iesirea in strunga Magarului este deosebita. Daca mai ajung in zona pe zapada, imi propun sa explorez firul din stanga (in partea superioara, cu putin inainte de strunga, se desprind doua fire; eu am urcat pe cel din dreapta).